O namještaju


Pojam namještaja
Namještaj ili pokućstvo označava pokretne predmete koji služe za potrebe stanovanja, rada ili ukrasa u prostorijama. Namještaj se nalazi u životnim i radnim prostorima, u sportskim, kulturnim ili vjerskim objektima, a namjenjen je podržavanju različitih ljudskih aktivnosti kao što su sjedenje ili spavanje, rad ili odmor. Može služiti za skladištenje i čuvanje raznih stvari – plakari, ormari, komode, regali. Može biti namjenjen podržavanju ljudskog tijela – namještaj za sjedenje i ležanje.
Namještaj se može koristiti i kao ukras, pa tako može biti proizvod dizajna i umjetnosti i imati dekorativnu svrhu. Za razliku od umjetničkih predmeta, najvažniji značaj namještaja je u njegovoj korisnosti i upotrebljivosti. Kombiniranjem različitog namještaja stvaramo preduvjet udobnosti za rad i odmor.
Sam pojam „namještaj“ potječe od glagola „namjestiti“ što znači postaviti na svoje mjesto.
Ipak, definicija dobrog namještaja označavala bi njegovu ljepotu, kvalitetu i funkcionalnost i to bi trebalo prepustiti svakoj pojedinoj osobi jer ona po svom ukusu, potrebi i mogućnosti kreira pokućstvo kao dio svoga doma, kao dio svog življenja.

Konstrukcija i uklapanje
Kao konstrukciju za namještaj najviše koristimo drvo ili ivericu, ali isto tako nije rijetkost niti metal, plastika, kamen ili staklo. Ovi materijali se često kombiniraju sa tkaninom, kožom ili drugim kako bi se postigli različiti oblici, efekti i funkcije.

Uklopiti različite forme i oblike namještaja u svoj prostor postaje sve veći izazov u ovo vrijeme brzog života. Stoga mnogi pribjegavaju savjetima arhitekata i dizajnera.
Na taj način osiguravaju da i njihov prostor postane ukusno i funkcionalno opremljen bez da potroše dane i tjedne u obilascima raznih salona i drugih prodavaonica i tako sjedinjuju ono što im se sviđa sa onim što si žele i mogu priuštiti.
Od stručne osobe će dobiti ideju ili savjet, a nerijetko i skicu ili 3D prikaz usklađen sa njihovim željama i potrebama. Ujedno će izbjeći mogućnost da nekontroliranom kupovinom prenapuče svoj životni prostor raznim nepotrebnim ili glomaznim komadima namještaja ili ukrasa koji bi umanjili kvalitetu budućeg stanovanja.
Ipak, ako sami želite odraditi taj posao, koristan savjet je da se pri tome svakako poslužite metrom.
Naime, jako je bitno točno izmjeriti prostor u koji namještaj treba doći. Ako su u pitanju kuhinja ili ormari, obratite pozornost na zidove i kutove koji nam na prvi pogled izgledaju ravno, ali često to nisu. Ako se kuhinja ili ormar postavljaju do stropa, svakako obratiti pozornost na čestu pojavu da strop od zida prema središtu sobe često „pada“. Kutovi često ne iznose željenih 90° i na to trebate upozoriti prodavača/savjetnika koji vam vrši prodaju.
Nije nevažan detalj da kod pločastog namještaja dimenzije možete dobiti uz gotovo milimetarsku točnost. Kod tapeciranog namještaja to nije slučaj. Tamo su mjere približne i variraju +/- 2-3 cm, a ponekad i više. To je uvjetovano ručnom izradom takvog namještaja i bez obzira na sve strojeve i tehnologiju, tapecirani namještaj (sjedeće garniture) su ipak gotovo unikati i svojevrsni su potpis onog tapetara koji ih finišira. Naravno, i samo ojastučenje može utjecati na navedene razlike.
Još par bitnih napomena: svaki namještaj u prodajnom salonu će vam izgledati manji nego u vlastitom prostoru. To je uvjetovano samim prostorom koji je puno širi i viši nego u vašem stanu.
Jako je bitno da izmjerite vrata i prostorije kroz koje se namještaj unosi. Ako živite u zgradi, bitno je da li taj namještaj može ući u lift, odnosno u suprotnom, može li se donijeti stubišnim prostorom.
O puno naizgled sitnih detalja treba voditi brigu. Ne bi bio ugodan osjećaj da kupljeni predmet dođe do ulaznih vrata, ali zbog uskog stubišta, malog lifta, uskog ili krivudavog hodnika, uskih vrata, unutrašnjeg rasporeda vrata i prozora, dužine zida i sl. isti ne bude postavljen na svoje zamišljeno mjesto.

 

Namještaj kroz povijest
Namještaj je uz čovjeka od samih početaka njegovog smislenog života. Pojavio se kada je prvi puta  postavljen neki kamen ili drvo na koji se moglo sjesti u tadašnjoj nastambi, ili kada je prvi puta netko poželio urediti postelju. U samom početku oblik nije bio bitan, već samo funkcionalnost.
Vremenom, kako su prolazile epohe mijenjao se i namještaj, a obično je pratio tadašnju umjetnost.
Različite forme i oblike pratimo još iz prikaza života u starom Egiptu, preko grčkih umjetnina, te fragmenata iz rimskog perioda i kasnije gotike.
Stari vijek je već iznjedrio mnoge stilove. Na Orijentu se prakticirala uporaba nižeg namještaja s obzirom na naviku sjedenja na jastucima ili sagovima. Tu je ostao utjecaj egipatskog stila te rezbarija i ornamenata iz biljnog i životinjskog svijeta. Nerijetko je namještaj bio oblagan zlatom ili srebrom, ili izrađivan od slonovače.
U Europi se srednjovjekovna praktičnost i jednostavnost mijenja početkom renesanse koja u prvi plan uvodi umjetničku misao. Barok donosi bogatstvo najrazličitijih formi i ukrasa koji karakteriziraju veliki rasponi linija. Rokoko predstavlja minijaturizaciju i završetak baroka. Zatim dolazi do vraćanja antičkim uzorima preko razdoblja Luja XIV i Luja XVI . Klasicizmom i njegovim nastavkom romantizmom u 19. st.  dolazimo do bidermajera kao stila skromnog građanskog ambijenta. On teži manjim dimenzijama i reprezentativnost zamjenjuje intimnošću. Ovaj stil je bio osobito raširen u našim krajevima u vrijeme Austrijskog Carstva. U to vrijeme proizvođači namještaja i arhitekti sve više postaju svjesni da suvremeni namještaj mora odgovarati potrebama suvremenog čovjeka. Glavna karakteristika Bidermajera je dopadljivost koji je naglašavao udobnost i komfor obiteljskog života.

Antikni, vintage i retro namještaj
Ta dopadljivost bidermajera i danas ima svoje poklonike koji su očarani (tzv.) antiknim namještajem. No tu dolazimo do određenih preklapanja, pa ljudi često pomiješaju pojmove poput antikviteta, vintage i retro stvari.
Pojednostavljeno, pojam antikviteta se odnosi na predmete, umjetničko djelo, komad namještaja ili dekoracije koji je star barem 100 godina. U antikvarnicama se ne prodaju samo ovako stari predmeti i ne bi nas trebao zavarati naziv npr.  „antikni stolić“ star 40-50 godina. Kod nas se antikvarni namještaj uglavnom sreće u „altdeutsch“ stilu njemačke neorenesanse kojeg karakterizira bogata rezbarija kvalitetnog drveta. Međutim, vrijedni antikviteti su veoma rijetki i većinom su u vlasništvu kolekcionara.
Zadnjih 20-tak godina dosta se koristi naziv „vintage“. Taj pojam je posuđen iz vinarske terminologije i označavao je godinu kada je vino (najčešće vino visoke kvalitete) proizvedeno. Općenito bismo mogli reći da ovaj termin u svijetu namještaja predstavlja predmete iz prošlosti, visoke kvalitete i trajnije vrijednosti. Vremenski, namještaj označen ovim nazivom smjestili bismo u period od 1920-ih do 1980-ih godina, dok se namještaj proizveden prije toga smatra antiknim.
Predmeti proizvedeni u tim, davno prošlim vremenima stvarani su sa puno ljubavi i pažnje, sa nevjerojatnim osjećajem za detalje, najčešće ručno – a stvaralo se da bi trajalo.
Od pojma „vintage“ potrebno je razlikovati pojam „retro“, što je skraćenica od „retrospektiva“ – osvrtanje unazad.
Retro namještaj je namještaj novijeg datuma proizvodnje koji je inspiriran vintage stilom. Iako prati neki stil iz prošlosti, retro namještaj nema tu povijesnu i romantičnu vrijednost, a često niti tu kvalitetu materijala i izrade. Dakle, retro namještaj ne mora biti star da bi imao ovaj naziv, ali mora izgledati kao da potječe iz prošlosti. Retro svakako znači da taj namještaj nije dovoljno star da bi bio antikvitet ili vintage, ali izgledom i stilom pripada prošlosti i nikako ga ne možemo smjestiti u moderno, bez obzira na bliski datum proizvodnje.
U svakom slučaju, ako kupujete nešto što vam se sviđa, onda vas porijeklo i stil ne trebaju brinuti. Bitno je da se uklopi u vaš životni prostor i da vas pogled na njega veseli.
Međutim, ako nešto kupujete na osnovu porijekla ili povijesne pripadnosti, tada prvenstveno taj artikl morate pomno istražiti.

Objave

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *